Senin, 23 Desember 2013

Browse Manual » Wiring » » » » » » » Keretapi Kargo Minyak Terbalik dan Meletup

Keretapi Kargo Minyak Terbalik dan Meletup

Foto: Orange


 09 November 2013 
Foto: Orange
ALABAMA - Sebuah gerabak keretapi yang membawa muatan minyak mentah, dilaporkan keluar   dari rel di Alabama, Amerika Syarikat . Insiden ini menyebabkan gerabak meledak dan dilanda kebakaran.

Insiden terjadi pada Jumat 8 November 2013. Diperkirakan kobaran api masih   terus menyala sebab banyak gerabak  yang terbalik

25 dari 90 gerabak bermuatan minyak mentah itu keluar relnya pada Jumaat pagi waktu setempat. Namun setelah 18 jam kecelakaan, api masih terus menyala dan pihak bomba berusaha memadamkan kobaran api yang masih besar tersebut.

Tidak ada korban luka yang dilaporkan dalam kejadian ini, tetapi tidak diketahui jumlah minyak mentah yang tumpah setelah kereta itu keluar jalurnya. Operator kereta Genesee & Wyoming Inc mengatakan, api dapat dilihat dari jarak 16 kilometer.

"Sebahagian besar pencemaran akibat minyak yang tumpah berhasil ditampung kerana adanya bendungan yang dibuat oleh berang-berang di sungai. Sementara penyebab kemalangan masih terus disiasat," ujar pihak berwenang AS, seperti dikutip Reuters, Sabtu (9/11/2013).

Gerabak minyak mentah itu berangkat dari North Dakota dan berjalan dengan dua lokomotif. Pihak keselamatan masih belum dapat melakukan penyiasatn di lokasi kejadian, kerana api masih memenuhi lokasi kebakaran. (faj)okezone

Tidak ada komentar:

Posting Komentar